Môj účet
Prihlásiť sa
Menu

Ako zlepšiť psychiku a odolnosť voči stresu? Skúste: Adaptogén mix

Adaptogény pomáhajú telu prispôsobiť sa a vyrovnať sa s fyzickými, chemickými a biologickými stresormi a pomáhajú znížiť potrebu tela produkovať stresové hormóny v reakcii na stres.

Čo je SmartFuel Adaptogen mix 90 kapsúl a ako funguje?

Starostlivo vybraná kombinácia najlepších adaptogénov v najlepšej kvalite. Prírodná zmes adaptogénov kombinuje šesť osvedčených adaptogénov, ktoré synergicky pokrývajú viaceré funkcie a maximalizujú svoje účinky pre širší rozsah prínosov.

Zoznam adaptogénov obsiahnutých v mixe:

  1. Maca (peruánska žerucha) prispieva k posilneniu fyzickej a duševnej vitality. Prispieva k sexualite, normálnej funkcii hormonálneho systému a plodnosti, ako aj k vitalite a vytrvalosti. Jej chuť je sladká a dala by sa prirovnať k orechom alebo karamelu. Koreň Maca je bohatý na vitamín C, horčík, meď, železo, zinok a selén.
  2. Ashwagandha (indický ženšen) má pozitívny vplyv na duševné zdravie a relaxáciu. Podporuje normálnu činnosť kardiovaskulárneho systému, pôsobí ako antioxidant a pomáha udržiavať dobrý stav pokožky. Najlepšie účinky majú hľuzy, ktoré sa najprv sušia na slnku a potom sa rozomelú na prášok. Ašvaganda má zemitú chuť.
  3. Kurkuma obsahuje prirodzene vysoké množstvo silného antioxidantu kurkumínu, ktorý má pozitívny vplyv na trávenie, pečeň, kardiovaskulárny systém, imunitný systém, dýchací systém, zdravie kĺbov a kostí a pôsobí protizápalovo. V potravinárskom priemysle sa označuje ako E100.
  4. Rhodiola rosea, Rhodiola rosea prispieva k prirodzenej schopnosti organizmu prispôsobiť sa psychickému a fyzickému stresu. Posilňuje fyzickú aj psychickú kondíciu a zároveň umožňuje podporiť prirodzenú schopnosť organizmu vyrovnať sa s psychickým stresom a únavou.
  5. Funkčné huby prispievajú najmä k posilneniu imunitného systému. Obsahujú vysoké množstvo biologických látok, ktoré sú bohaté na vitamíny, minerály, ale aj aminokyseliny.

Odborník na výživu Petr Havlíček hovorí: "Cieľom adaptogénov je zmierniť stres, vyrovnať organizmus, dodať viac energie, ale aj upokojiť a zlepšiť spánok."

Aké sú výhody používania adaptogénov pri športe?

Adaptogény preukázateľne výrazne zvyšujú nielen duševný, ale najmä fyzický výkon bez vyčerpania organizmu, čo je pre športovcov veľmi dôležité. Adaptogény majú pozitívny vplyv na zvýšenie sily, vytrvalosti a odolnosti. Napríklad ženšen má potenciál zvyšovať aeróbnu kapacitu a zlepšovať regeneráciu a rodiola má pozitívny vplyv na zlepšenie vytrvalosti a mentálnej výkonnosti. Adaptogény zároveň pozitívne ovplyvňujú regeneráciu a odpočinok.

Čo je najlepšie na stres a nervy? 

Chronický stres vyčerpáva organizmus v dôsledku neustáleho uvoľňovania stresových hormónov. Adaptogény pomáhajú zmierniť stres tým, že regulujú a kontrolujú množstvo stresových hormónov uvoľňovaných počas stresových reakcií.

6 tipov, ako sa dostať do duševnej pohody: 

1. Venujte pozornosť svojim emóciám a potrebám. Sebarozvoj a starostlivosť o seba sú neoddeliteľnou súčasťou dosiahnutia duševnej pohody. 
2. Pravidelné cvičenie a fyzická aktivita majú pozitívny vplyv na duševné zdravie, pretože uvoľňujú endorfíny a znižujú hladinu stresu. 
3. Kvalitná a vyvážená strava má pozitívny vplyv na "telo a myseľ"
4. Sociálna interakcia a podpora blízkych ľudí sú kľúčom k emocionálnej pohode. Meditácia a relaxačné techniky sú ďalšími účinnými nástrojmi na upokojenie mysle a dosiahnutie duševnej rovnováhy.
5. Kvalitný spánok je kľúčovým faktorom pre optimálnu fyzickú a duševnú výkonnosť. Urobte všetko pre to, aby ste mali dostatok a kvalitný spánok.
6. Zahrňte adaptogény. Ide o prírodné látky, ktoré preukázateľne pozitívne ovplyvňujú duševnú pohodu, pomáhajú zvládať stres a obnovujú energiu. 

Majú adaptogény vedľajšie účinky? 

Adaptogény nemajú vedľajšie účinky a každý adaptogén musí spĺňať nasledujúce podmienky: 
  1. V pravidelných dávkach musí byť netoxický.
  2. Ovplyvňuje viac nešpecifických orgánov alebo orgánových systémov v tele a pomáha prekonávať stres. Nepôsobí iba na jednu vec, ale vždy zasahuje viac systémov.
  3. Má normalizačný účinok na organizmus, pomáha udržiavať homeostázu (stabilitu vnútorného prostredia). 

Ako správne používať adaptogény?

Odporúča sa ich pravidelné užívanie v jednej alebo dvoch dávkach, ideálne počas raňajok a prípadne s popoludňajšou desiatou. Adaptogény sa vo všeobecnosti neodporúča užívať pred spaním. Účinok adaptogénov sa neprejaví okamžite, nemôžete očakávať, že výsledky pocítite po prvej dávke, adaptogény je potrebné užívať dlhodobo, niekoľko týždňov alebo mesiacov.


ADAPTOGENY: Pomôžu so stresem a skvalitní spánok. Ako ich užívať a kedy uvidím výsledky?

Adaptogény sú byliny a huby, ktoré sú schopné prežívať v extrémnych nehostinných podmienkach, či už sú to horúca, veľká zima alebo vysoká nadmorská výška. Vďaka tomu, kde všade dokážu prežiť sú bohaté na vitamíny, minerály a ďalšie mikronutrienty, z ktorých môže ťažiť aj ľudský organizmus.

Záver: 

Adaptogény sú pre športovcov dôležitým nástrojom na podporu nielen duševného, ale aj fyzického výkonu bez vyčerpania organizmu. Ich schopnosť priniesť telu rovnováhu ocení každý človek bez ohľadu na to, či športuje alebo nie. Pri pravidelnom užívaní môžu adaptogény poskytnúť optimálnu podporu celkového duševného a fyzického zdravia.

Autor článku: Tereza Fuková

Mohlo by Vás zaujímať:

Najlepšie doplnky stravy pre lepší výkon

Máte dobre nastavený jedálniček, dopĺňate základné mikronutrienty (vitamíny a minerály), či už stravou alebo v doplnkoch stravy a do tréningu dávate maximum? Existuje ešte niekoľko doplnkov stravy, ktorými môžete podporiť výkon a tak svoje výsledky zlepšiť a urýchliť.

Celý tréning na prsia + ramená. Cvičenie nielen pre páry.

Myslíte si, že tréning mužov a žien sa líšia a preto by nemali cvičiť spoločne? Omyl! Tréner Jirka Vacek a jeho partnerka Verča pre vás majú pripravený tréningový split, ktorý si môžu zacvičiť páry, manželia, partneri alebo kamarát s kamarátkou.

Sleduj nás i na sociálných sieťach: