Môj účet
Prihlásiť sa
Menu

Aké sú účinné zložky nakopávača a na čo sú?

Nakopávače alebo „pre-workout“ doplnky sú tvorené hneď z niekoľkých účinných látok, nejedná sa teda iba o jednu zložku. Na trhu existuje už široká škála pretréningoviek s rôznym zložením, ktoré majú buď podobný alebo aj odlišný účinok. Niektoré sú určené primárne na lepšie napumpovanie svalov, iné na podporu koncentrácie, ďalšie napríklad na zlepšenie výkonu. Môžeme nájsť aj komplexné pre-workout produkty, ktoré sa zameriavajú na maximálnu podporu výkonu.

Tréner Jirka Vacek má pre vás tipy, na doplnky stravy, ktorými podporíte svoj výkon nielen pri silových športoch, ale aj vytrvalostných. V podcaste sa dozviete aj ako fungujú a ako ich správne užívať.

V tomto článku si rozoberieme jednotlivé zložky, s ktorými sa v pre-workout doplnkoch môžete stretnúť.

✅ Taurín

Jedná sa o prirodzene sa vyskytujúcu sulfónovú kyselinu, ktorá je derivátom aminokyseliny cysteínu. Prvýkrát bol taurín izolovaný z býčej žlče, od toho je tiež odvodený názov z latinského taurus - býk. Okrem toho, že sa jedná o významnú zložku žlče, v malom množstve ho možno nájsť vo väčšine živočíšnych tkanív. Taurín zohráva významnú úlohu v rôznych metabolických a fyziologických procesoch v tele, ako je napríklad regulácia glukózy a lipidov, energetický metabolizmus alebo antioxidačné účinky. Do športovej výživy sa pridáva hlavne z dôvodu zvyšovania športového výkonu, pretože pomáha zvyšovať rýchlosť reakcií, redukovať svalovú únavu a tým aj umožní trénovať dlhšie. Tým, že pomáha zvyšovať pôsobenie inzulínu, má aj mierne anabolické účinky. Ďalším benefitom taurínu je znižovanie rizika vzniku svalových kŕčov, vďaka schopnosti podporiť hydratáciu a zároveň udržovať rovnováhu minerálnych látok vo svalových bunkách. Počas tréningu klesá hladina taurínu vo svaloch, preto sa využíva hlavne v pre-workout doplnkoch stravy, kedy je jeho použitie najvhodnejšie.

✅ Tyrosin

Tyrozín patrí medzi neesenciálne aminokyseliny, v tele sa dokáže tvoriť z ďalšej aminokyseliny – fenylalanínu. Tyrosin patrí medzi základný stavebný kameň hormónov štítnej žľazy, ďalej je nevyhnutný na tvorbu katecholamínov ako je adrenalín, noradrenalín a dopamín. Pomáha zmierniť záťaž nervovej sústavy, uľaviť od stresu či znížiť pocit únavy. Je tiež dôležitý pre tvorbu melanínu, ktorý určuje pigment a opálenie kože. Okrem iného má tyrozín aj synergický účinok v kombinácii s látkami podporujúce spaľovanie tukov. Využitie tyrozínu je teda široké. Do predtréningoviek sa používa najmä na zníženie stresu spôsobené cvičením, zvyšuje tréningovú intenzitu, schopnosť regenerácie aj podporuje lipolýzu.

✅ Kofein

Kofeín je jedným z najrozšírenejších prírodných stimulantov vôbec. Použitie kofeínu pred tréningom môže zlepšiť svalovú silu a vytrvalosť, zároveň stimuluje nervovú sústavu k väčšej bdelosti, oddialeniu psychickej únavy a zlepšeniu koncentrácie. Kofeín sa tiež podieľa na zvýšení rýchlosti metabolizmu a podpory straty tuku. Najvyššie hodnoty kofeínu v krvi sú okolo 30–60 minút od konzumácie. Je potrebné poznamenať, že pravidelné používanie kofeínu vedie k postupnej tolerancii, ktorá nemôže byť prekonaná ďalšou dávkou kofeínu. Pre všetky benefity kofeínu je preto vhodné ho strategicky cyklovať.

✅ Synefrin

Synefrín sa veľmi často prirovnáva k synteticky vyrobenému efedrínu a pseudoefedrínu, ktorý sa predtým používali na redukciu hmotnosti, ale niesli so sebou mnoho nežiaducich účinkov, a tak boli zakázané. Mechanizmus účinku synefrínu je s porovnaním efedrínom dosť podobný, v skutočnosti ale nie je tak silným stimulantom a nenesie so sebou také negatívne účinky. Synefrín sa teda užíva primárne na vyššiu aktiváciu lipolýzy a na zvýšenie kľudového metabolizmu a termogenézy, čo podporuje chudnutie. Často sa synefrín kombinuje s kofeínom alebo ho môžete nájsť v rade komplexných pre-workout produktoch.

✅ Extrakt ze zeleného čaje

Zelený čaj má vo všeobecnosti mnoho prospešných účinkov na naše zdravie. Vo vysokej koncentrácii sa v zelenom čaji nachádzajú najmä katechíny, ktoré patria do skupiny významných antioxidantov. Katechíny podporujú ako imunitu, zdravie srdca, tak pomáhajú s redukciou tuku. V športovej výžive sa využíva hlavne kvôli väčšiemu využitiu tuku ako zdroja energie a taktiež zrýchľuje pokojový metabolizmus.

✅ Piperin - extrakt z čierneho korenia

Piperín je látka získavaná z čierneho korenia, ktorá zvyšuje vstrebávanie a biologickú využiteľnosť niektorých látok. Udáva sa, že blokuje aktivitu niektorých enzýmov v tráviacom trakte, ktoré môžu znižovať hodnotu ostatných účinných látok v komplexných športových doplnkoch, prevažne spaľovačoch.

✅ Beta Alanin

Beta alanín je jednou zo základných účinných zložiek väčšiny nakopávačov. Jedná sa o beta aminokyselinu, ktorá sa v kostrovom svalstve viaže na ďalšiu aminokyselinu histidín za vzniku karnozínu. Karnozín je tzv. pufrovací činiteľ, ktorý pomáha predchádzať únave a predlžuje svalovú prácu pri intenzívnom tréningu. Suplementácia beta alanínu je teda vhodná z hľadiska zvýšenia koncentrácie karnositu vo svaloch. Viac o beta alanínu v článku tu.

✅ Citrulín

Ďalšou častou zložkou pre-workout suplementov je citrulín. Táto neesenciálna aminokyselina môže v tele vznikať dvoma spôsobmi. Buď recykláciou a premenou arginínu za súčasného vzniku oxidu dusnatého alebo produkciou dusíka obsiahnutého v glutamíne. Zvýšenie úrovne oxidu dusnatého spôsobuje rozšírenie ciev a lepší prietok krvi, čím sa do tkanív môže dostať viac kyslíka a živín. Citrulín sa tiež podieľa na odstraňovaní amoniaku v tele a znižovaní koncentrácie laktátu vznikajúcej počas intenzívneho tréningu. Zaradenie citrulínu do suplementácie môže výrazne zlepšiť aj silový výkon a zároveň urýchliť regeneráciu.

Arginín

Arginín si do istej miery telo dokáže vytvoriť samo, avšak za určitých podmienok nemusí byť syntéza dostatočná, preto sa arginín považuje za tzv. semiesenciálnu aminokyselinu. Medzi hlavné funkcie patrí predovšetkým tvorba oxidu dusnatého, ktorý zvyšuje prietok krvi do pracujúcich svalov. Z pohľadu športového tréningu potom môžeme hovoriť o zlepšení silového výkonu, anaeróbneho výkonu, znížení únavy aj lepšie odbúravanie laktátu. Arginín sa tiež považuje za mierne anabolickú látku, pretože dokáže podporiť produkciu rastového hormónu a stimulovať produkciu inzulínu.

TOP preworkouty:

Fitness007 PWO Jirka Vacek 480 g

PWO nie je len „nakopávač“. Ide o suplement, ktorý kombinuje viac suplementov dohromady: Pumpu, spaľovač, adaptogén, energiu a koncentráciu. PWO je komplexný predtréningový doplnok stravy, ktorý zaistí nielen účinné látky pre efektívny výkon, ale aj ich dostatočné množstvo.

Fitness007 PWO Stim Free Jirka Vacek 480 g

Komplexný predtréningový doplnok stravy, bez stimulantov, ktorý zaistí nielen účinné látky pre efektívny výkon, ale aj ich dostatočné množstvo. Stimulačná zložka bola nahradená zložkou na odbúranie únavy a zvýšenie fyzickej i mentálnej aktivity, podporu sústredenia.

EXTRIFIT AGREZZ

Kombinácia stimulantov produkcie oxidu dusnatého, citrulínu, beta alanínu a arginínu, stimulačných látok kofeínu a taurínu, ďalej extraktu z plodov pomarančovníka horkého (synefrínu), zo zeleného čaju, extraktu z čierneho korenia (piperínu), cholínu, tyrozínu a DMAE. V Agrezze nájdete aj synefrín, ktorý podporuje tvorbu tepla, vďaka jeho obsahu sa budete viac potiť a viac spaľovať tuk - a teda mať aj viac energie na tréning.

CZECH VIRUS BEAST VIRUS V2.0

Pôvodná verzia Beastu nastolila 5 rokov späť pravidlá a trend, akým by sa moderný preworkout mal uberať. Nová verzia si dáva za cieľ poskytnúť ultimátny produkt, ktorý pomôže vo všetkých potrebných aspektoch: sila a výbušnosť, ľadovo pokojné sústredenie, ďalej extrémne prekrví svalstvo a oddiali únavu na najvyššiu možnú dobu. Ide teda o ALL-IN-ONE produkt, ale pozor – bez zbytočného kreatínu, BCAA alebo cukru.

NUTREND N1 PRE-WORKOUT

Zostavený podľa maximálnych možností európskej legislatívy. Obsahuje najúčinnejšie látky, uznávané odbornou verejnosťou, ktoré zaručia maximálny efekt napumpovania svalstva a posunutia hranice fyzického výkonu. Obsahuje: 3500 mg beta-alanínu, 3500 mg L-arginín-alfa-ketoglutarát, 3235 mg kretínu, 2250 mg L-malát, 500 mg L-tyrozínu, 200 mg kofeínu a 20 mg DMAE (dimetylaminoetanolu).

Amix CELL UP shot 

Obľúbená pretréningovka Jirky Vacka, ktorú ste si obľúbili aj vy veľmi rýchlo. Od ostatných predtréningoviek sa líšia tým, že obsahuje 2000 mg glycerolu, ktorý má super vplyv na prekrvenie a poriadnu napumpovanosť. Nechýbajú ani typické látky pre kvalitnú predtréningovku, ako je kofeín, taurín, arginín alebo beta alanín.

Prom-in Progressive Pre

Kvalitná predtréningovka, ktorá kombinuje maximálnu podporu výkonu súčasne s maximálnou podporou uvoľňovania mastných kyselín, teda spaľovania tuku. Táto predtréningovka má aj "súrodenca" Serious Pre, ktorý je úplne bez stimulantov. Je teda vhodný pre tých, čo hľadajú predtréningovú bez kofeínu.

Prom-in Nitrox Pump Extreme

Predstavuje extrémne silnú kombináciu ingrediencií na zvýšenie výkonu. Receptúra obsahuje zložky, ako je napr. beta alanín a kreatín HCl pre podporu výkonu. Všetko pri minimálnom obsahu sacharidov. Je ideálny pre silový tréning na zvýšenie intenzity, zvýšenie výbušnej sily pre športy, ako je hokej, americký futbal, rugby atď., pre každého športovca, ktorý chce zvýšiť svoj výkon pri tréningu alebo súťaži.

BRAINMAX 3.0 ANABOLIC DAGGER

Trochu z iného súdka. Prírodný hormonálny optimalizátor, ktorý zvyšuje testosterón a súčasne balansuje estrogény, spôsobuje zvýšenie fyzickej i psychickej húževnatosti, zlepšuje napumpovanie počas tréningu a privádza novú hladinu energie, motivácie a chuti do tréningu.

Celá ponuka pre-workoutov >>>

Mohlo by vás zaujímať:

Aký je najlepší proteín? Podľa čoho vybrať? Top proteíny na trhu.

Ako vybrať proteín? Srvátkový proteínový koncentrát, izolát, hydrolyzát, kazeín alebo viaczložka ? Je v tom nejaký rozdiel a či je to vôbec dôležité skúmať?

Užívať radšej BCAA alebo EAA? Ktoré sú lepšie?

Pomáhajú pri regenerácii, tvorbe a raste svalov a slúžia ako zdroj energie. Celkovo plnia esenciálne aminokyseliny širokú škálu kľúčových funkcií, ktoré sú zásadné pre celkové zdravie a optimálnu výkonnosť organizmu.

Sleduj nás i na sociálnych sieťach: 

Zdroj:
  • Bondonno, C. P., Liu, A. H., Croft, K. D., Ward, N. C., Shinde, S., Moodley, Y., Lundberg, J. O., Puddey, I. B., Woodman, R. J., & Hodgson, J. M. (2015). Absence of an effect of high nitrate intake from beetroot juice on blood pressure in treated hypertensive individuals: a randomized controlled trial. The American journal of clinical nutrition, 102(2), 368–375. https://doi.org/10.3945/ajcn.114.101188 
  • Bonilla Ocampo, D. A., Paipilla, A. F., Marín, E., Vargas-Molina, S., Petro, J. L., & Pérez-Idárraga, A. (2018). Dietary Nitrate from Beetroot Juice for Hypertension: A Systematic Review. Biomolecules, 8(4), 134. https://doi.org/10.3390/biom8040134 
  • Purdie, Jennifer. Inosine: Benefits, Side Effects, Dosage, and Interactions. (2019) Dostupné z: https://www.verywellfit.com/inosine-4766864
  • Roubík, Lukáš. Moderní výživa ve fitness a silových sportech. Praha: Erasport, [2018]. ISBN 978-80-905685-5-6.
  • Šindelář, Miloslav, Roubík, Lukáš. Suplementuj efektivně.1. elektronické vydání. Praha 2020. ISBN 978-80-270-7581-2
  • https://www.bezpecnostpotravin.cz/az/termin/92405.aspx​