Môj účet
Prihlásiť sa
Menu

Hydratácia počas vytrvalostného výkonu. Prečo je dôležitá?

Hydratácia organizmu predstavuje zásadný faktor, ktorý by mali vytrvalostní športovci riešiť v rámci svojej výživy, pretože aj pokles vody v tele môže dramaticky ovplyvniť výkon.

Hydratácia je kľúčová nielen pre udržanie správneho fungovania tela, ale aj pre optimalizáciu výkonu, či už ide o jazdu na bicykli, beh alebo kolieskové inline korčule. Počas športu dochádza často k nadmernej strate tekutín cez pot, ktorý je telom využívaný na reguláciu telesnej teploty. Športovec by mal dopĺňal tekutiny nielen počas, ale aj po športovom výkone. Kvalitná hydratácia neznamená iba pitie vody, ale aj správne vyváženie elektrolytov, ako sú sodík, draslík a vápnik, ktoré odchádzajú spolu s potom. Preto je vhodné zvážiť aj konzumáciu nápojov s elektrolytmi.

Chcete sa dozvedieť viac o správnom stravovaní a vhodných doplnkoch stravy pre vytrvalostných športovcov? Pozrite sa na podcast s Jirkom Vackom a výživovým poradcom Petrom Havlíčkom.

 Vedeli ste, že trénovaní športovci sa potia viac ako tí, ktorí nie sú v tréningu?

Tento jav je súčasťou adaptácie tela na zvýšenú fyzickú aktivitu, ktorá je spojená s potrebou udržať optimálnu teplotu tela. Telo reaguje na častú fyzickú záťaž väčším objemom tekutín v tele, čo je dôsledok toho, že sa zväčšuje plocha tela, na ktoré na potenie dochádzania, a zároveň rastie aj množstvo potu vylučovaného potnými žľazami. To všetko preto, aby ochladzovanie organizmu fungovalo čo najlepšie.

 V tréningu musíte piť viac, ako pri zavode.

Chystáte sa na maratón, dlhší beh či cyklistické preteky? Ľudia si často myslia, že dopĺňať tekutiny je dôležité iba počas pretekov. V skutočnosti je nevyhnutné udržiavať hydratáciu počas tréningov, a to dokonca v ešte väčšom množstve, než pri samotných pretekoch. Tréning často trvá dlhšie, než samotné preteky a prebiehajú pravidelne, čo môže viesť k častejšiemu deficitu tekutín v tele. Častejšia a intenzívnejšia tvorba potu, najmä v horúcom počasí, môže počas niekoľkých tréningových dní spôsobiť významnú stratu vody a minerálnych látok, čo môže ovplyvniť váš výkon. Je preto dôležité priebežne dopĺňať tekutiny počas tréningov, aby ste udržali optimálnu hydratáciu a podporili svoj výkon a regeneráciu.

✅ Aký je ideálny pitný režim pri športe?

  • Pred športovým výkonom. Hydratácia je dôležitá samozrejme počas celého dňa, 2 hodiny pred výkonom by ste mali vypiť aspoň 500 ml vody.

Fitness007 PWO Jirka Vacek 480 g

Suplement, ktorý kombinuje viac suplementov dohromady: Pumpu, spaľovač, adaptogén, energiu a koncentráciu. Komplexný predtréningový doplnok stravy, ktorý zaistí nielen účinné látky pre efektívny výkon, ale aj ich dostatočné množstvo.


Prom-in Serious PRE 750 g

Predtréningový prípravok bez stimulantov, ideálny aj pre vytrvalostné športy. Má premyslené zloženie a obsahuje aj cholín, tyrozín a DMAE. Tieto látky majú na starosť zvyšovanie schopnosti mitochondrií spaľovať tuky, stimuláciu mozgovej aktivity a hlavne zvýšenie koncentrácie a pozornosti.


  • Počas výkonu môžete piť iónový nápoj, ktorý odráža potreby organizmu, ako je doplňovanie minerálnych látok strácaných potom, ale aj spotreby energie. Vyberať môžete aj medzi nápojmi, ktoré obsahujú sacharidy, ktoré vám dodajú potrebnú energiu počas dlhých tréningov alebo závodov.

 Enervit Isotonic drink 420 g

Instantný iontový nápoj v prášku vhodný na doplnenie tekutín a energie počas akejkoľvek záťaže. Svojím obsahom mnohých sacharidov s postupnou dobou využitia, minerálnych látok a vitamínov dôležitých pre energetický metabolizmus, pomáha udržať výkon po dlhú dobu na vysokej úrovni.

Enervit IsoCarb C2:1 650 g

Výživový doplnok na prípravu energetického nápoja, obsahujúci maltodextrín a fruktózu v pomere 2:1. IsoCarb zaistí príjem vysokej dávky energie a je ideálnym doplnkom na vysoko intenzívne tréningy. Bol vyvinutý v spolupráci s profesionálnymi cyklistickými športovcami.

SmartFuel EAA Complex + Electrolytes 300 g

Kompletné spektrum esenciálnych aminokyselín, dostatočné množstvo BCAA, pridané elektrolyty, na doplňovanie elektrolytov počas športového výkonu. Sú úplne bez pridaných cukrov. Obsahuje navyše citrulín malát na zvyšovanie vytrvalosti, sily či zlepšenie regenerácie a znižuje tvorbu kyseliny mliečnej.


  • Pitný režim je dôležitý aj po skončení tréningu či závodu. Tekutiny pomáhajú telu doplniť stratené tekutiny, urýchľujú regeneráciu a podporujú optimálnu funkciu svalov a metabolizmu. Piť môžete čistú vodu alebo vhodné regeneračné nápoje, aby sa telo vrátilo do rovnováhy a pripravilo sa na ďalšie výzvy.

Enervit Recovery Drink R2 Sport 400 g

Urýchľuje procesy obnovy stáleho vnútorného prostredia organizmu po závode, tréningu a po dlhšie trvajúcej fyzickej aktivite. Súčasťou aj komplex vitamínov a minerálnych látok. Nápoj je jedinečným prípravkom na urýchlenie regenerácie a skrátenie doby zotavenia po náročnom výkone.


Smartfuel 100 % whey protein 

Srvátkový koncentrát je vhodný pre športovcov aj na bežné doplnenie bielkovín. Podporuje regeneráciu, udržanie a budovanie svalovej hmoty. Je ideálny na doplnenie aminokyselín po cvičení, ktoré sú dôležité pre proces regenerácie.

Záver:

Správna hydratácia je kľúčová pre udržanie optimálneho výkonu a funkcie tela. Strata tekutín počas športovej aktivity môže dramaticky ovplyvniť výkon. Tekutiny je dôležité dopĺňať nielen počas, ale aj pred a po tréningu. Je dôležité začať s hydratáciou už 2 hodiny pred výkonom a počas neho voliť nápoje podľa potrieb. Po skončení tréningu či závodu je rovnako dôležité pokračovať v pití, aby sa telo vrátilo do rovnováhy a urýchlilo regeneráciu.

Autor článku: Tereza Fuková


Mohlo by vás zajímat:

Výživa a suplementácia vo vytrvalostných športoch

Vytrvalostné športy sa zameriavajú na dlhodobú fyzickú aktivitu a vyžadujú si trvalý výkon počas dlhšieho časového obdobia.

Čo jesť po tréningu? A čo znamená anabolické okno?

Jedlo po cvičení je oveľa dôležitejšie ako jedlo pred cvičením. Prečo je to tak, čo je anabolické okno a ako ho čo najlepšie využiť, sa dozviete v tomto článku.

Sleduj nás i na sociálních sítích: