Môj účet
Prihlásiť sa
Menu

Zdravé tuky

Zdravé tuky sú skupinou potravín a doplnkov stravy bohatých na nenasýtené mastné kyseliny, ktoré sú nevyhnutné na optimálne fungovanie tela. Medzi ne patrí rybí olej, krilový olej, omega-3, omega-3-6-9, MCT tuky a ďalšie zdravé tuky. Tieto tuky prinášajú celý rad zdravotných výhod a sú dôležitou súčasťou vyváženej stravy.

✅ Ako sa rozdeľujú nenasýtené mastné kyseliny?

Nenasýtené mastné kyseliny sa delia do dvoch hlavných skupín, mononenasýtené a polynenasýtené mastné kyseliny, a je dôležité zabezpečiť, aby strava obsahovala vyvážený pomer oboch typov nenasýtených mastných kyselín pre optimálne zdravie.

  • Mononenasýtené mastné kyseliny (MUFA): Najznámejšou mononenasýtenou mastnou kyselinou je kyselina olejová, ktorá je prítomná v olivovom oleji, avokáde, orechoch av rastlinných olejoch ako je repkový a arašidový olej.
  • Polynenasýtené mastné kyseliny (PUFA): Do tejto skupiny patrí rybí tuk, omega-3 a omega-6 mastné kyseliny, ktoré sú obsiahnuté v ľanovom semienku, chia semienkach, orechoch a rastlinných olejoch.

 Aký je rozdiel medzi nasýtenými a nenasýtenými mastnými kyselinami. Škodia nasýtené mastné kyseliny nášmu zdraviu?

Nasýtené aj nenasýtené mastné kyseliny sú dôležitou súčasťou potravy. Väčšina potravinových zdrojov kombinuje oba typy týchto kyselín. Potraviny ako maslo, mäso, masť, palmový alebo kokosový olej obsahujú prevažne nasýtené mastné kyseliny a ich nadmiera v našom jedálničku zvyšuje hladinu "zlého" LDL cholesterolu, ktorý môže prispieť k nárastu telesnej hmotnosti, zvýšiť riziko srdcových chorôb, hypertenzie (vysoký krvný tlak) a zhoršenie metabolizmu, čo môže viesť k vývoju metabolického syndrómu, ktorý zahŕňa problémy ako je inzulínová rezistencia a vyššie hladiny cukru v krvi. Nasýtené mastné kyseliny by mali tvoriť 1/3 celkového príjmu tukov a maximálne 10 % celkového príjmu stravy.

✅ Rybí tuk / omega 3 nenasýtené mastné kyseliny

Aby sme mali v jedálničku dostatok omega 3, mali by sme doň aspoň 2× týždenne zaradiť ryby aj ďalšie rastlinné zdroje. V Českej republike je pritom všeobecne príjem omega 3 z hľadiska prevencie často nedostatočný. Ich suplementácia formou doplnkov stravy je tak vhodná pre väčšinu z nás. Omega 3 sú tiež skvelým spôsobom, ako podporiť imunitný systém, kognitívne funkcie, pohybový aparát, budovanie svalovej hmoty, dobrý zrak, majú protizápalové účinky a podporujú správny vývoj dieťaťa v čase tehotenstva. Siahnuť môžete aj pre krilovom oleji, ktorý získavaný z malých morských kôrovcov nazývaných kríl. Tieto kôrovce sú bohatým zdrojom omega-3 mastných kyselín, konkrétne kyseliny eikosapentaénovej (EPA) a kyseliny dokosahexaenovej (DHA), rovnako ako antioxidantov ako astaxantín.

✅ Omega 3 - 6 - 9 nenasýtené mastné kyseliny

Podľa odporúčania svetovej zdravotníckej organizácie WHO by mala konzumácia omega-6 mastných kyselín tvoriť 5-8% denného energetického príjmu, u omega-3 mastných kyselín by to malo byť 1-2% energetického príjmu. Zdravé tuky prinášajú ľudskému telu významné množstvo prospešných a nevyhnutných látok, vrátane esenciálnych mastných kyselín (omega-3, omega-6, omega-9, nenasýtených a mononenasýtených mastných kyselín atď.), rovnako ako dôležitých fytosterolov a vitamínov, ktoré sú rozpustné v týchto esenciálnych mastných kyselinách.

✅ MCT olej

MCT olej je bohatý na kyselinu kaprylovú a kaprinovú, ktoré patria medzi výnimočné tuky so strednou dĺžkou reťazca. Jeho výhodou je rýchle trávenie, čo umožňuje telu okamžite využiť ho ako zdroj energie na pohyb a vďaka tomu sú tak obľúbené medzi športovcami. Vďaka svojim vlastnostiam je ideálny do ketodiety, low carb stravovania aj paleo diéty, zároveň je vhodný aj do diéty.

Na našom e-shope nájdete prémiové doplnky stravy s vysokým obsahom nenasýtených mastných kyselín, a to ako v kombinácii na zvýšenie účinku, tak jednotlivo.


Petr HavlíčekMgr. Petr Havlíček

Petr Havlíček je odborník na výživu, ktorý všetky svoje vedomosti a skúsenosti premieňa na praktickú pomoc pri chudnutí, diétach a zdravom životnom štýle. 

Petr Havlíček je jedným z najznámejších odborníkov na výživu v Českej republike. Je absolventom Vysokej školy poľnohospodárskej v Brne so zameraním na zootechniku a potravinársku technológiu. Svoj život zasvätil výžive, ktorej sa venuje už viac ako 20 rokov a za ten čas mu pod rukami prešlo viac ako 9000 klientov. Začínal s výživou pre vrcholových športovcov, ale dnes radí aj českým celebritám či klientom, ktorí chcú schudnúť, zmeniť životný štýl alebo zlepšiť svoju kondíciu.

Zdroj: 

  1. The importance of the ratio of omega-6/omega-3 essential fatty acids - PubMed. (n.d.). PubMed. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12442909/
  2. Omega-3 Fatty Acids for Sport Performance-Are They Equally Beneficial for Athletes and Amateurs? A Narrative Review - PubMed. (n.d.). PubMed. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33266318/
 
Zobraziť viac
Zobraziť menej
Zobraziť viac
Zobraziť menej
Filtry
Zobrazené 80 produktov
  • Značky
  • Príznaky
  • veľkosť balenia
  • príchuť
zobraziť ďalšie produkty
skryť ďalšie produkty
Upresniť filtre
Zoradiť podľa: