Môj účet
Prihlásiť sa
Menu

Ženy vs Muži: Rozdiely v tréningu

Z historického hľadiska medzi nami panuje nepísané a teraz už len veľmi zriedka rešpektované pravidlo, že by ženy jednoducho železo zdvíhať nemali. Či sa nám to páči alebo nie, určité fyziologické rozdiely medzi sebou máme. Je ale kvôli tomu skutočne potrebné upravovať tréning, alebo je aktuálny smer športovej rovnocennosti medzi pohlaviami správny?

Postrachy žien, ktorých sa báť nemusia

Muži, keď si nájdu štýl tréningu, ktorý im vyhovuje, sú väčšinou v posilňovni ako ryba vo vode. Niektoré ženy to ale majú, žiaľ, naopak. Existuje totiž niekoľko mýtov, ktorými je opradená povesť posilňovania.

✅ Ak budem zdvíhať ťažké činky, budem o chvíľu vyzerať ako chlap
✅ Ženy sa do posilňovne nehodia, pôjdem radšej na jogu
✅ Všetci na mňa budú pozerať, hanbím sa

Toto a ešte oveľa viac sa naháňa hlavou takmer každej žene, ktorá sa odhodláva k prvej návšteve posilňovne. Môžeme vás ale upokojiť, nič z toho nie je pravda. Ženy do posilňovne patria, a pokiaľ im silový tréning rezonuje s nastavenými cieľmi, môžu zdvíhať železo bez obáv, že im narastú mužské ramená. Hoci sa ženy od mužov veľmi líšia, rozhodne to nikomu neuberá právo na ľubovoľný tréning. A pokiaľ do hry neprizvete nelegálne steroidy, svaly budú naberať iba prirodzených rozmerov. Všetko je samozrejme taktiež ovplyvnené stravou a celkovým životným štýlom. Pokiaľ teda nebudete mať v rovnováhe stravu, tréningový plán, spánok, duševné zdravie a celkovú dennú aktivitu, žiadne veľké zázraky sa na vašom tele neobjavia ani po roku cvičenia.


NÁŠ TIP: Ženy, nebojte sa doplňovania kreatínu. Je to telu vlastná látka, ktorá vám dodá silu a môže celkovo zlepšiť váš športový výkon bez toho, aby ste zbytočne pribrali na váhe. Odporučiť Vám môžeme 100% Kreatín monohydrát z našej Smartfuel dielne. Jedná sa o 100% čistý a kvalitný kreatín v prémiovej kvalite, HPLC testovaný a mikronizovaný.


Fyziologické rozdiely medzi mužmi a ženami

  • Ženy majú viac červených pomalých vlákien ako muži. Vďaka tomu sú ženy lepšie zásobované kyslíkom a únava organizmu sa dostavuje všeobecne o niečo neskôr.
  • Ženský hormonálny cyklus môže narušiť sústredenie a schopnosť trénovať.
  • Muži majú vyššiu hladinu testosterónu, čo je primárny anabolický hormón. Ženy preto prirodzene ani nemôžu docieliť taký objem svalov ako muži.
  • Ženy pri vytrvalostných pretekoch dokážu postupovať racionálnejšie a svoju silu rozložiť rovnomerne po celú dĺžku pretekov. Muži majú tendenciu prepáliť začiatok.

Tréning a hormonálny cyklus žien

Ženské telo je na rozdiel od toho mužského silne ovplyvňované hormónmi. Každý deň tak môže byť trochu iný, nehľadiac potom na problémy spojené s PMS alebo bolestivou menštruáciou. Poznať fázy vlastného cyklu a aktuálne potreby tela sa preto v ženskom prípade skutočne oplatí. Každá žena je jedinečná a každej vyhovuje niečo iné, ale všeobecne platí, že:

  • Folikulárna fáza – Dôraz na kondíciu, dynamické aj silové tréningy.
  • Skorá luteálna fáza – Najlepší čas na vyskúšanie svojej silovej maximálky a výdrže.
  • Neskorá luteálna fáza – Predmenštruačná si žiada prechádzky, jogu a ďalšie menej výkonostné tréningy.
  • Menštruácia – Čas na najdôkladnejšie počúvanie tela. Cvičte presne tak, ako je vám to pohodlné. Pokiaľ cítite nepríjemné pocity, nevyčítajte si, že namiesto tréningu zostanete doma. Veľa žien ale vyhľadáva tréningy s vysokou intenzitou, ako je HIIT alebo spinning.

Musia ženy cvičiť inak ako muži?

Našou odpoveďou je nie. Mužom tiež nikto nezakazuje chodiť na lekcie jogy. Preto si aj ženy môžu trénovať po svojom. Nemusí nutne drilovať benchpress, alebo drviť bicepsy, ale ak ženu baví zdvíhať železo, do toho. Silové tréningy krásne vypracujú telo a poukážu na ženské tvary, nie je sa čoho obávať. Je však potrebné svojmu telu počúvať, a to predovšetkým kvôli menštruačnému cyklu. Ženy by si preto mali tréningový plán premýšľať o niečo dôkladnejšie ako muži. Správať sa k sebe s rešpektom a nevyčítať si protestujúci podbruško v priebehu PMS.

Užívanie doplnkov stravy u žien

Ženské aj mužské telo potrebuje bielkoviny, tuky aj sacharidy a nespočet vitamínov a minerálov. Pokiaľ si teda hovoríte, že proteín po tréningu pijú iba muži, ste na omyle. Napríklad proteínový nápoj je jedným z veľmi dôležitých doplnkov stravy, a to aj u žien. Môžete ho piť po tréningu alebo kedykoľvek počas dňa, napríklad ako desiatu. Podporíte tak regeneráciu svojich svalov a dodáte im potrebnú silu na ďalší tréning.

Obľúbené doplnky stravy u žien sú spaľovače. Podporujú spaľovanie tukov počas tréningu, a pokiaľ obsahujú kofeín, dokážu aj spoľahlivo nakopnúť energiu.


NÁŠ TIP: Odporúčame vyskúšať SmartFuel Fat Burner. Tento spaľovač je zložený z čisto prírodných látok, ktoré majú zároveň aj antioxidačné účinky a vďaka kofeínu pred tréningom práve pekne nabudia.


Záver:

Či už ste žena, alebo muž, trénujte podľa svojho uváženia a borte mýty. Neobzerajte sa nad historicky nepísanými pravidlami a robte to, čo vás baví a čo rezonuje s vašimi cieľmi.


Zdroj: Kamila Bárnetová

Mohlo by Vás zaujímať:

Celý tréning na prsia + ramená. Cvičenie nielen pre páry.

Myslíte si, že tréning mužov a žien sa líšia a preto by nemali cvičiť spoločne? Omyl! Tréner Jirka Vacek a jeho partnerka Verča pre vás majú pripravený tréningový split, ktorý si môžu zacvičiť páry, manželia, partneri alebo kamarát s kamarátkou.

SMARTFUEL | Denný SPRIEVODCA suplementy pre ŠPORTOVCOV

Športovanie je cesta, na ktorej môžete dosiahnuť svoje ciele a objaviť potenciál svojho tela. K takej ceste je potrebná správna výživa, ktorá vám poskytne energiu, regeneráciu a podporu pre vaše svaly a celkové zdravie. To všetko prináša naša značka SmartFuel - doslova "chytré palivo" pre vaše telo.

Sleduj nás i na sociálnych sieťach: